İzmir Montessori Semineri

3 Ağustos salı günü seminerimiz gerçekleşti ve ben hala etkisindeyim. Sadece seminerde değinilenlerin mi? Onlar elbette benim & benim gibi düşünenler için önemliydi. Yukarıdaki fotoğrafta gülümseyen 3 bayandan bahsediyorum ben. Soldan sağa Zuhal Bilir Meier, Zeliha Dogan ve Eylem Korkmaz. Yaklaşık 24 saat geçirdim onlarla. Nasıl bir aşk ile çalıştıklarını, çevrelerine yaydıkları enerjilerini, nezaketlerini ve sabırlarını hissettim. Seminer öncesinde, esnasında ve sonrasında; teori ve uygulamada bilgilerini paylaşan 3 değerli insan, 3 değerli eğitim gönüllüsü. Sizlerle tanışmak, olgunluğunuzu izlemek ve keyifli sohbetlerinizi dinlemek benim için bir zevkti. Daha sizlerden öğreneceğim çok şey olacağına inanıyorum, üzerimde kesinlikle emeğiniz var :) Bu karede olmayan bir gönüllü daha var ki bahsetmemek, emeğini görmezden gelmek ayıp olurdu. Sevgili Başak Sarı Keskin; tatil dönüşünüzü bekliyorum :).Ve gerek duyuru, gerek materyal paylaşımında yardımcı olan sevgili Yeliz ve Buket, teşekkürler.

Seminerimiz 2 bölümden oluştu. Sabahtan öğle yemeği arasına kadarki dilimde teorik kısım anlatıldı.
*(New York) Yeni Montessori akımı Ben de henüz araştıramadım.


*Geleneksel eğitim ve buna alternatif olarak doğan eğitim sistemleri karşılaştırılması, çocuğa bakış açıları ve altında yatan nedenler (Geleneksel eğitim ve Montessori metodu karşılaştırması yerine; Montessori metodunu daha iyi alayabilmek için alternatif eğitime genel bir bakış yapıldı)

*Çocuğa yönelik toplumsal algı
-Mülk olarak görmek: Ben doğurdum, bana ait, benim malım, ben söz hakkı veririm, yaşlandığım zaman bana bakacak
-İnşaacı birey: Her şeyine saygı duymak, anne egosu & öğrenilmişliklerle mücadele etmek

*Eğitimin amacı
-Geleneksel eğitimde belirli hedefler verilir --> kazanımlar beklenir -->  iyi bir vatandaş yetiştirmek --> meslek edinme. İnsan doğasına negatif yaklaşımdan dolayı dış disiplin, ödül ve ceza vardır.
-Maria Montessori böyle görmedi; çocuğun keşfi, mükemmelleşmesi ve özgürleşmesi.

*Hangi bilginin önemli olduğu değişkendir. Önemli olan, çocuğun seçtiği bilgiyi öğrenmesidir.

*Çocuğun özellikleri

*0-6 yaş dönemi
-Ruhsal embriyonik dönem: Kendimizi ve çevreyi hazırlamalıyız. Koşulsuz kabulün olduğu ve ket vurulmadığı bir çevre olmalı.
-Emici zihin: Emici zihin çok önemsenmeli. Çocuklar, 0-6 yaş döneminde birkaç dili ana dilleri gibi rahatlıkla öğrenebilirler. Yanlarında herşey konuşulmamalı; her davranış ve duygumuza dikkat edilmeli. Yine bu dönemde çocuk, herşeyin üstesinden gelebileceğini düşünür. Keşfetme arzusuyla herşeye saldırır. Çok güzel bir örnek verildi konuyla ilgili;
Öğretmen: Neden yaramazlık yapıyorsun?
        Çocuk: İçimden bir ses: YAP! YAP! YAP! diyor.
Duyarlı dönemlere karşı içsel dürtüleri vardır. Duyarlı dönemler, emici zihinle beraber işler.

Seminerin ikinci bölümü uygulama üzerineydi. Pembe kulelerle başladık. Tek tek taşındığını, çalışma alanına dağınık yerleştirildiği ve dizmeye başlandığını gözlemledik. Materyaller tanıtılırken, eğitmenlerimizin neredeyse fısıltıyla konuşmalarına isyan ettik. Yine neredeyse çok az bir farkla devam ettiler. Çocuğun konsantrasyonunu bozmamak için sınıf içerisinde parmak ucunda bile yürüdüklerini söylediler.
-"Çok güzel çalıştın bugün, teşekkür ederim. İstersen başka bir çalışmaya geçebiliriz." diyerek bitiriyoruz veya isterse sonraki çalışmaya geçiyoruz. Toplanması da mutlaka sunumdaki gibi rutinin içinde olmalı. Toplamak istemezse, "Bugün senin için topluyorum" diye belirtiyoruz bu sorumluluğu alana kadar. Bu arada ev çalışmalarında çocuklar toplamak istemezse, "Bugün senin için topluyorum" diye belirtiyoruz bu sorumluluğu alana kadar. Bu arada ev çalışmalarında çocuklar toplamak yerine sergilemek isterse, buna da saygı gösteriyoruz.

*3 aşamalı öğrenme ayrıntılı olarak anlatıldı. Örneklerden biri olan renk tabletlerini yazayım. İlk kez tanıtılacaksa, renklerin adlarını söylemeden önce eşleştirme yapılıyor.
1) Göster
2) Bu nedir?
3) Bana ver
-Bu kırmızı, bu sarı, bu mavi
-Bana maviyi gösterir misin?
-Bana sarıyı gösterir misin?
-Bana maviyi gösterir misin?

Renkler karıştırılıyor ve 8-10 kadar tekrar yapılıyor.
-Bu ne? -Kırmızı
-Bana kırmızıyı verir misin?

*Çok merak edilen müdahale konusu. Çocuk rengi yanlış verirse, "Teşekkür ederim" deyip yerine koyuyoruz.
-"Bu kırmızı" diye gösteriyoruz.
 -Bana kırmızıyı gösterir misin?
-Kırmızıyı bana verir misin?
-Kırmızı nerede? sorularıyla pekiştiriyoruz. Çalışma bitiminde;
-"Çok güzel çalıştın bugün, teşekkür ederim. İstersen başka bir çalışmaya geçebiliriz." diyerek bitiriyoruz veya isterse sonraki çalışmaya geçiyoruz. Toplanması da mutlaka sunumdaki gibi rutinin içinde olmalı. Toplamak istemezse, "Bugün senin için topluyorum" diye belirtiyoruz bu sorumluluğu alana kadar. Bu arada ev çalışmalarında çocuklar toplamak yerine sergilemek isterse, buna da saygı gösteriyoruz.

 *Benim en çok ilgimi çeken konular; özgürlük, renk tabletlerinin ilk kez sunumu & çalışması, dokunma tabletleri, kurdele çalışması, mendil katlama.

*En eğlenceli bölümler çünkü özgür bırakıldık & eğitmenlerimiz sadece gözlemledi origami, kulpsuz silindirler vee trinomial cube idi. Trinomial cube' e özellikle katıldım çünkü benim en çok ilgimi çeken materyal. Sunumla birlikte anlatılan masal hafızama kazındı. Binomial Cube ve Trinomial Cube; dürüst olmak gerekirse, kendim için istediğim materyaller. sanırım, yok yok eminim :P

Uygulama esnasında, eğitimcilerin tavırlarına özellikle değinmek istedim. Bu yaklaşımdı benim şahit olmak istediğim. Katılan arkadaşların fikirleri nasıl acaba? Çok eğlendim, çok mutlu oldum ve bir kez daha büyülendim. Tekrar buluşmak dileğiyle.

*Biterken, seminer salonundan ayrılmak üzereyken gerçekleşen ponpon krizine hala gülüyorum; bilgi, emek & ponpon paylaşımı yaptım:)))))))))))








16 yorum:

Hülyanın Tunası dedi ki...

kulenin pempe olmasının sebebi neymiş? turuncu olmaz mı mesela?

ege dedi ki...

emeği geçen herkese çok çok teşekkürler.egeye,kendime,oynadığımız oyunlara bakış açım değişti.
hülya ,aynı soruyu ben de sordum.gösterdikleri fotoğraflarda kırmızı ile de çalışılmıştı.ama materyalin adı her yerde pembe kule diye geçiyor.soruma cevap çocuklar pembeyi seviyor olarak geldi ama bence daha derin bir açıklaması olmalı.

ElfAna dedi ki...

Montessori materyalleriyle bu kadar yakindan ilgilenmen takdire sayan canim:) http://www.examiner.com/x-6192-Chicago-Childrens-Toys-Examiner~y2009m6d3-Are-pink-genderspecific-toys-good-for-educational-development
Buraya bir goz atabilirsin. Bir akadasla ohbetten alinti bunlar da"mont.org adresinde
diyor ki; Maria seçtiği için bu renkle anılır
pedagojik bir anlamı yok ama genel anlamda
mont. tüm materyaller gözü rahatsız etmeyecek ve pastel tonlardadır vb. gibi. Ama benim
okuduğum başka bir makalede pembe kuleler ile kahverengi basamaklar birlikte kullanıldığından
ve pastel tonlar uyumu diğer renklere göre çok belirgin olduğundan özellikle bu iki rengin seçilmiş olduğu yönünde yani kahverengi koyu pembe açık zıt ve pastel."
Bu arada Hulya, gozlerim senine konusana dek aradi seni seminerde:P

ElfAna dedi ki...

Ege, ne kadar guzel:)

Sedef Uncu Akı dedi ki...

Cok tesekkurler paylasimin icin. Bir soru: renk tabletlerinin 3. Kutusunu anlattilar mi?ben okuduklarimdan karisik bir sekilde koyup aciktan koyuya siralatiyorum. Baska bir puf noktasi var mi acaba? Bu aralar onula oynuyoruz da cok detay oldu herhalde:)
sevgiler

Red Riding Hood dedi ki...

Ne sabırla yazılmış bir yazı. Bravo ,eğitimci olarak sizi beğenerek takip ediyorum .
Sevgiler

Hülyanın Tunası dedi ki...

ponpon paylaşımı ne iş? o da mı aktivitelerin bir parçasıydı ;)keşke orda olup tanıklık etseydim ben de

ElfAna dedi ki...

Sedef, cok kisa deginildi. Belki burasi sana yardimci olur:

http://www.ehow.com/VideoSearch.aspx?s=color+tablets&Options=4&x=0&y=0

ElfAna dedi ki...

Red Riding Hood, tesekkur ediyorum :))

ElfAna dedi ki...

Hulyacigim, ilginc bir deneyimdi. Kis kis ve ilgiyle izledim. Orada olamadigin icin izah etmeye calisayim. "Montessori felsefesini ne yansitmaz" a sahit olduk. Terbiye sinirlari asilirken, materyal cantalari kurcalanirken; konsantrasyonunu bozmamak adina fisiltiyla konusarak agzimdan gulmedim:))))

Ege'nin Annesi; dedi ki...

harika bilgiler, gözlemlerin ve paylaşımın için çok teşekkürler...
ponpon krizi, çanta ''açılımı'' enterasan olmuş hakikaten:)

Ege'nin Annesi; dedi ki...

renk tabletleriyle ilgili bu videodan da faydalanılabilinir.

http://video.google.com/videoplay?docid=-4985958079386788064#

ElfAna dedi ki...

Ege'nin Annesi, :D

Açalya dedi ki...

Seminer için yer bulduğunuza çok sevindim.

ElfAna dedi ki...

Sagol Acalyacim:)

ZozaN (Pıtırcık ın annesi) dedi ki...

Selamlar,
Daha önce Montessori Semineri için maile atmıştım fakat malesef katılamadım. Aslında insan bir şeyi fazla isterse olmaz ya benimde öyle oldu.
Şimdi yukarda yazdıklarınızıda okuyunca üzüntüm tazelendi :( Sizlerin adına çok sevindim, okuduğum kadarıylada hepiniz için çok yararlı olmuş.
Sizden bundan sonraki seminerden bilginiz olduğunda banada haber verebilirseniz mutlu olurum. Şimdiden teşekkürler.
sevgiyle kalın...

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More